Monday 7 July 2014

Kencing Kotor Mengundang Bahaya Buah Pinggang


Kesian ada plak ada satu customer nie.  Dia kena kencing kotor. Dia call untuk aku urut satu badan. Dah puas aku urut semalam. Nampaklah perubahan muka daripada pucat lesi  dah nampak cam merah-merah muka dia. Tapi kencing kotor nie tak boleh elok serta merta. Kena jugak ambik supplemen bagi menghilangkan jangkitan kuman nie.

Apa itu Penyakit Kencing Kotor?

 Kencing Kotor, juga dikenali sebagai Jangkitan Kuman pada Saluran Kencing (Urinary Tract Infection/UTI) adalah jangkitan kuman kepada salur kencing ureter- yang menghubungkan buah pinggang dengan pundi kencing, pundi kencing, buah pinggang, salur kencing uretra - saluran dari pundi kencing keluar dari tubuh.  Kuman datangnya dari kulit dubur, faraj atau lubang dubur.

 Simptom Kencing Kotor

 Setiap wanita mengalami simptom berbeza. Antaranya ialah:

Y Rasa pedih dan terbakar di alat sulit ketika membuang air kecil

YKencing tidak lawas

Y Kontraksi yang abnormal seakan-akan senggugut (terutamanya ketika hamil)

YBagaimana mengelakkan Penyakit Kencing Kotor?

Y Larutkan sudu baking soda dalam air dan minum 6 jam sekali. Air barli dan air jus   cranberry juga dikatakan boleh membantu.

Y Jika anda hamil dan mengalami simptom di atas, rawatan antibiotik perlu diambil segera

Y Minum air dengan banyak, sekurang-kurangnya 6-8 gelas (250ml) sehari

YBuang air dan cuci alat sulit sebelum dan selepas melakukan aktiviti seks

YGunakan pakaian dalaman daripada fabrik kapas dan jaga kebersihan pakaian dalaman.   Jika menggunakan pelapik wanita, tukar dengan kerap.

Y Kurangkan minum air berkafein untuk elakkan dehidrasi @ pengeluaran air berlebihan daripada badan kerana sifatnya yang diuretik. Juga kurangkan makanan yang manis.

YAmbil supplemen seperti Vitamin C, zinc atau beta carotene untuk tingkatkan imun tubuh bagi melawan penyakit. Tetapi jika anda hamil, memadai dengan Vita C sahaja.uh.

Kuman datangnya dari kulit dubur, faraj atau lubang dubur.

Simptom Kencing Kotor
Setiap wanita mengalami simptom berbeza. Antaranya ialah:
Rasa pedih dan terbakar di alat sulit ketika membuang air kecil
Kencing tidak lawas
Kontraksi yang abnormal seakan-akan senggugut (terutamanya ketika hamil)
Bagaimana mengelakkan Penyakit Kencing Kotor?
Larutkan sudu baking soda dalam air dan minum 6 jam sekali. Air barli dan air jus cranberry juga dikatakan boleh membantu.
Jika anda hamil dan mengalami simptom di atas, rawatan antibiotik perlu diambil segera
Minum air dengan banyak, sekurang-kurangnya 6-8 gelas (250ml) sehari
Buang air dan cuci alat sulit sebelum dan selepas melakukan aktiviti seks
Gunakan pakaian dalaman daripada fabrik kapas dan jaga kebersihan pakaian dalaman. Jika menggunakan pelapik wanita, tukar dengan kerap.
Kurangkan minum air berkafein untuk elakkan dehidrasi @ pengeluaran air berlebihan daripada badan kerana sifatnya yang diuretik. Juga kurangkan makanan yang manis.
Ambil supplemen seperti Vitamin C, zinc atau beta carotene untuk tingkatkan imun tubuh bagi melawan penyakit. Tetapi jika anda hamil, memadai dengan Vita C sahaja.

No comments: